Silmäpeliä mitä vielä haluan sanoa

Ennakkomakua SOTEsta

Potilas kysyy perjantai-iltana, tietääkö joku, onko lauantaiaamuna tulossa hoitajaa, kun potilaalla olevan vuorolistan mukainen hoitaja toivotti torstaina lähtiessään hyvät viikonloput. Hoitaja toteaa ettei hänellä ole mitään tietoa siitä, kenen pitäisi tulla aamuvuoroon, ja työnantaja on kesällä lopettanut hoitajien päivystyspuhelimen. Iltavuoron kanssa sovitaan, että hän varautuu palaamaan aamulla, mikäli toista hoitajaa ei ala kuulua.

Aamulla käy kuten potilas oli aavistanut: ketään ei ilmaannu paikalle vapauttamaan yövuoroa. Hoitaja soittaa iltavuoron paikalle että ehtii käydä kotonaan huilaamassa ennen seuraavaa yövuoroa. Potilas alkaa huolehtia seuraavasta aamusta, johon on merkitty sama hoitaja. Hoitaja saadaan langattoman päähän ja käy ilmi, että hänelle oli luvattu vapaa viikonloppu vastineeksi ylimääräisistä vuoroista, joita joutui tekemään edellisen sählingin seurauksena.

Päivystys on auki klo 07-09, ja hoitaja soittaa sinne pyytäen varmistamaan, että sunnuntain aamuvuoroon tulee hoitaja ettei hän joudu taas tekemään tuplavuoroa. Päivystäjä lupaa järjestää asian ja soittaa takaisin. Soittoa ei koskaan tule. Iltavuorolla ja yövuorolla ei ole mitään tietoa, onko aamuvuoroon tulossa joku. He pyytävät potilaalta muiden tiimissä olevien hoitajien yhteystietoja ja alkavat soittaa näitä läpi. Kukaan ei tunnusta saaneensa kutsua aamuvuoroon. Hoitotoimille ei juuri jää aikaa. Hoitajat sopivat keskenään, että yövuoro venyttää tarvittaessa niin pitkälle aamuvuoroon, että iltavuoro ehtii viemään perheensä sovituille asioille, mutta jättää ne itse väliin ja tulee vapauttamaan yövuoron.

Aamu koittaa eikä aamuvuoroa kuulu. Yöhoitaja tekee työsuojelulain vastaisen vuoron ja lähtee kotiin huilaamaan. Iltavuoro on huolissaan siitä, onko yövuoroon tulossa joku. Vuoroon merkitty hoitaja ilmoittaa tulevansa, joten iltavuoro ei joudu jatkamaan kolmannen vuoron puolelle.

Koittaa arki ja potilas sekä yöhoitaja reklamoivat vuorojärjestelyistä vastaavalle henkilölle, joka vastaa: ”Hienoa, että asiat ovat nyt kunnossa!”

 

Kuluu kaksi viikkoa. Sunnuntain yövuoro ilmoittaa hyvissä ajoin olevansa sairas. Iltavuoro huolestuu, mistä saadaan hoitaja tilalle. Hän on tulossa myös seuraavaan aamuvuoroon, eli jos hän joutuisi tekemään sijaisen puuttuessa myös yövuoron, hänelle tulisi 24 tunnin vuoro. Yksikään firman puhelin ei kuitenkaan vastaa, joten hoitaja jättää potilaan omaisen hoitoon, hakee kaupasta evästä ja palaa aloittamaan yövuoron. Yövuoro menee olosuhteisiin nähden hyvin, eikä potilas joudu soittamaan hälytintä pitkään, vaikka kuorsaus kuuluukin.

Aamulla hoitaja alkaa soittaa vuorojärjestelyistä ”vastaavalle” että hänen pitää päästä työsuojelulain vastaiseksi venyneestä vuorosta kotiin. Puhelin hälyttää mutta kukaan ei vastaa. Lopulta hoitaja saa iltavuoron kiinni ja tämä saapuu neljä tuntia etuajassa päästämään 20 tunnin vuoron tehneen hoitajan liikenteeseen. Hoitaja lähtee epätietoisena, joutuuko palaamaan yöksi, koska hänellä olevassa vuorolistassa yövuoroon on merkitty sairastunut hoitaja. Potilaalle annetussa listassa on eri yöhoitaja, joten asia jää auki.

 

Iltavuoron aloitettua vuorolistoista ”vastaava” vastaa potilaan sähköpostiin, jonka tämä on kokemuksesta viisastuneena lähettänyt tiedoksi myös tämän esimiehelle ja palvelun ostavalle sairaanhoitopiirille. Vastaava vastaa: ”Olin koulutuksessa, jolloin en voi vastata puhelimeen. Mutta hienoa, että asia on nyt kunnossa.”

 

Näin. Itse olen ydinvoima-alalta, jossa kuvatunkaltainen asenne ja suhtautuminen ilmiselviin laatujärjestelmäpoikkeamiin johtaisi pikavauhtia toimiluvan menetykseen ja mahdollisiin oikeudenkäynteihin (työsuojelu/potilasturvallisuus/petos kilpailutussopimuksessa). En tiedä, edustaako tämä kaksiviikkoinen hoitoalan yleistä käytäntöä vai pelkästään Debora Oy:n yrityskulttuuria. Sen kuitenkin tiedän, että SOTEn myötä homma leviää täysin, ellei laatupoikkeamien raportointiin luoda kansallista järjestelmää, joka on kaikkien hoivapalveluja ostavien tahojen luettavissa. Muuten ”hienoa, että asia on nyt kunnossa!” jää ainoaksi korjaavaksi toimenpiteeksi.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Riku: "Näin. Itse olen ydinvoima-alalta, jossa kuvatunkaltainen asenne ja suhtautuminen ilmiselviin laatujärjestelmäpoikkeamiin johtaisi pikavauhtia toimiluvan menetykseen ja mahdollisiin oikeudenkäynteihin"

Todella hyvä vertaus! Asioita priorisoidaan mielikuvapohjalta. Ydinvoima on kauheaa, mutta potilasturvallisuuden puutteet ei, vaikka jälkimmäinen tappaa tuhatkertaisesti ihmisiä.

Ihmisiä rääkyjiksi triggeröivä tekijä ei taidakaan olla asian yleinen vaarallisuus, vaan joku henkilökohtainen sisäinen uhkienhallintamekanismin artifikaali ylikuormitus...
Ja heitä me kuunnellaan...

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Kilpailutus sinänsä on hyvä ja välttämätön asia, mutta se edellyttää hyviä laatumittareita.

Käyttäjän IraSaarinen kuva
Ira Saarinen

Rikun tarina on järkyttävää kuultavaa. Deboralla näyttää olevan hienot ja lupaavat kotisivut. Ei ihme, että moni hoitoalalla lopettaa, jos organisointi on näin huonolla tolalla kautta linjan.

Käyttäjän KajJChristianMnkknen kuva
Kaj Mönkkönen

"Deboran uudistuneet sosiaali- ja terveyspalvelut tavoittavat Sinut ja läheisesi nyt ympäri Suomea.
Tutustu laajaan palveluvalikoimaamme ja ota meihin yhteyttä. Kiitos että saamme auttaa".

Käyttäjän jennitamminen kuva
Jenni Tamminen

Hei Riku ja kaikki lukijat!

Haastattelin Deboran toimitusjohtajaa aiheesta ja tässä Uuden Suomen juttu:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/257946-kuolemansa...

Riku, toisin kuin kirjoitat, Deboran mukaan puhelinpäivystys on auki viikonloppuisin klo 6 – 10 ja iltapäivällä 16 -20. Deboran mukaan puhelinpalvelua saa myös näiden aikojen ulkopuolella.
Eli tuossa Deboran puolelta korjausta.

t. Jenni / US

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Hoitajilla olevan tiedon mukaan soittoaika on 7-9 & 17-19. Mutta puhelut menevät nykyisin hoivakotiin, josta kellään ei ole pääsyä esim. työvuorolistoihin. Soitoista ei ole ollut mitään apua: ainoa, mihin päivystys on kyennyt on luvata selvitellä ja soittaa takaisin. Takaisinsoittoja ei vaan ole tullut lupauksista huolimatta. Eikä ainakaan minun tiimini hoitajilla ole kuin tuo yksi numero, josta ei ole kertaakaan vielä saatu apua vuoropuutteisiin.

Jarkko Koivisto

Hei Jenni
Hyvä, että kysyit asiaa työnantajalta. Tosin valitettavasti itse työssäni olen törmännyt siihen tosiasiaan ettei päivystys ja työvuoroasiat pidä lähellekään aina paikkaansa. Näissä tapauksissa asiaa kannattaa myös kysyä niiltä jotka elävät sitä arkea, eli hoitajat ja potilaat/asiakkaat. Niinkuin me täällä, myös johtajat yrityksissä ovat liian kaukana tositapahtumista joita kentällä käy

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Tuo Deboran korjaus sopii huonosti yhteen seuraavan hoitotiimille 8.6.2018 lähetetyn WhatsApp-viestin kanssa (piti vähän kaivella arkistoa):

"Hei, tästä viikonlopusta lähtien ympärivuorokautinen päivystys loppuu. Sairauslomista ilmoitetaan la ja su klo 7-9 ja 17-19 numerosta xxx. Lähtökohtaisesti toivomme tiimin itseohjautuvasti etsivän sijaisen tai mahdollisuuksien mukaan joustaa tarvittaessa. Mikäli joku teistä on valmis olla viikonloppuna varalla Rikun luokse niin tänne wa-ryhmään voisi vaikka ilmoitella aina perjantaihin mennessä, niin ei tarvitse kaikkia soitella läpi."

Käyttäjän EerikFagerroth kuva
Eerik Fagerroth

Deboran puolelta "korjausta". Voi hyvä jumala. Kyllähän sinun, Jenni pitäisi tietää, että toimitusjohtaja suoltaa hienoja lauseita miten asiat pitäisi olla teoriassa, käytäntö on aivan eri asia. Tämä sama ongelma on lähes jokaisessa ei-julkisessa hoivayrityksessä, lukuunottamatta järjestöjen pyörittämiä voittoa tavoittelemattomia paikkoja. Kärkkäästi lähdit Deboran puolelle tässä.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala

Ikävä kyllä artikkelin mukainen toiminta ei ole ainutlaatuista, tätähän löytyy. Itse olin eräässä suomalaisessa, mutta ulkomaisen omistamassa terveyshuoltoyrityksessä, missä oli myös 'päivystys'. Päivystys tarkoitti virka-ajan ulkopuolella olevaa aikaa ja puhelimeen ei koskaan vastattu. Se oli laitettu ilmeisesti esitteisiin, nettisivulle ym. Ilmeisesti mainonnan takia. Samainen yhtiö ei välittänyt tuon taivaallista lukuisista väkivaltailmoituksista, potilaat olivat osittain erittäin väkivaltaisia. Yhteysenottoja oli todella monia myös työsuojelupiiriin, mistä käytännössä ei ollut mitään apua. Työnantajan asenne oli, jos työ ei maistu, tuossa on ovi...siis asioita ei nosteta esiin, eikä niitä käsitellä, eikä parannusta luonnollisesti tule.
Riku Mattilalle; kilpailutus ei ole välttämätön ja hyvä asia. Et tiedä mistä puhut. Kun palvelun hinta ja laatu joutuvat törmäyskurssille, ja näin nimenomaan tapahtuu, ei ole epäselvää kumpa vie voiton. Terv.huoltoalalla on myös paljonkin huonoa johtamista. Esimerkki yrityksessäni linjajohto oli saanut 'kannuksensa' it-puolelta. Kuvitelkaa...nämä sitten sanovat miten terveydenhuollossa toimitaan. Ettänäin Suomessa 2018. Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä, kyse on pitkälti valtion prioriteeteista. Ollaan kyllä valmiita sijoittamaan kymmeniä miljardeja uusiin hävittäjiin, mutta Suomen valtion rakentajat saa maata omissa kussissa ja paskoissaan.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Ainahan hinta ja laatu ovat törmäyskurssilla. Olisi hienoa saada 72 Viivi Pumpasen näköistä neitsyttä hoitajiksi mutta hintaan kaatuisi julkisellakin puolella.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala

Yritin sanoa, ettei kilpailutus ja bisnesajattelu todellakaan sovellu terveydenhuoltoalalle. Mahdollisesti johonkin alan tuote-ostoihin, ei muuhun. Pitää muistaa, että kyllä ne terv.huollon yritykset ottaa sen katteen ja voitto-osuuden tuloksesta, niinkuin muutkin yritykset. Tätähän ei julkisella puolella tapahdu ja olisiko se syy, miksi Suomen parjattu julkinen terveydenhuolto on valittu taas maailman kustannustehokkaimmaksi...ja tätä nyt sitten romutetaan.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila Vastaus kommenttiin #11

Minulle kerrottiin hengityshalvaushoidon yksityistämisen syyksi organisaation työläys. Hinta on ostopaveluna kymmeniä prosentteja kalliimpi joten voittoa ei olisi mikään pakko repiä työntekijöiden selästä. Samalla periaatteella kaikki kapitalismi toimii. Huonolla työnantajalla on aina pulaa työvoimasta.

Mira Virtanen

Jotenkin sitä helposti luulisi että pienen tytön isä ja noin haasteellisessa tilanteessa oleva ihminen voisi kehittää vähän enemmän kunnioitusta ja empatiaa muita kohtaan, mutta näköjään sitä voi aina erehtyä.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila Vastaus kommenttiin #13

Täsmennätkö vähän? Koko tämä blogikirjoitus lähti liikkeelle empatiasta hoitajia kohtaan. Aikani olen yrittänyt saada asioita paremmiksi reklamoimalla eri tahoille joille asia kuuluisi. Kun mikään ei ole parantunut, tulin lopulta julkisuuteen asian kanssa.
Toki aina voi kehittyä, mutten oikein hiffaa missä se iso puute on.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Saavatko nuo ylipitkiä vuoroja tekevät hoitajat työehtosopimuksen mukaiset ylityökorvaukset.

Miten heidän työvuorojensa pituuteen ja vuorojärjestelyihin suhtauduttaisiin jos heille tehtäisiin esim. työturvallisuustarkastus.

Miten heidän vastuunsa menee jos he vain lähtevät sovitun työvuoron jälkeen vain menemään ja jäisit ilman hoitajaa. Pääsevätkö he vastuusta jos ilmoittavat hätäkeskukseen että täällä on välitöntä hoitoa vaativa potilas ilman hoitajaa ja siirtäisivät vastuun tarvittavista toimenpiteistä sinne.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Käsittääkseni (varmaa tietoa minulla ei tietenkään ole) ylityökorvaukset on maksettu asiallisesti.

Mutta luulen että kommunikaatiokyvyttömyyteni takia minun jättäminen ilman tulkkia ensihoitajille katsottaisiin heitteillepanoksi.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala

Hoitajien vastuu luonnollisesti koskee ko. vuoroa, ei sen jälkeistä aikaa. Kokonaisvastuu tietenkin palvelun tarjoajalla. Rikun kannalta tilanne vaarallinen ja tässä vastuun kuuluu ottaa Debora.
Takuuvarmasti työturvallisuustarkastus ei mene läpi, eikä kuulukkaan. Tuossa rikotaan potilasturvallisuutta räikeästi, että työturvallisuutta räikeästi.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Ei taitaisi mennä oikeudessa läpi jos hoitaja jättäisi potilaan tukehtumaan ja yrittäisi siirtää vastuun organisaatiolle. Molemmille tulisi tuomio mutta eri rikoksista.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala Vastaus kommenttiin #19

Kysymyksen asettelu on väärin. Akuutti tilanteissa jokaisella suomalaisella pn jo lainkin mukaan velvollisuus auttaa, on hoitaja tai ei. Työ-ajan jälkeen velvollisuus siirtyy yhtiölle. Hoitajan pitää yrittää soittaa työnantajalle ja seuraavaksi hälytyskeskukseen, mikä ottaa viranomaisena kopin asiassa. Työntekijällä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa omalla ajallaan, muutenhan koko työaika olisi täys klise5e. Asia erikseen, mikäli työsopimukessa tai erillisellä sopimuksella asia mainittu.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila Vastaus kommenttiin #20

Eivät hoitajat toki omalla ajallaan ole hoitaneet. Ongelma on se, että heidät pakotetaan ylitöihin. Minä kuolisin todennäköisesti tunnissa jos jäisin yksin, kun lima tukkisi henkitorven.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala Vastaus kommenttiin #21

Ymmärrän. Hoitaja saa luonnollisesti kieltäytyä ylitöistä..ja jos hoitajalla älliä kupolissa, hän sen tekeekin pitkien työpäivien jälkeen. Väsymys luonnollisesti edesauttaa hoitovirheitä ja sitä varmaan ei ketään halua (tämä myös työsuojeluasia).
Luettuani artikkelin ottaisin yhteyttä potilasasiamieheen. Yhteystiedot saat palveluntarjoajalta, jonka kuuluu sen sinulle antaa. Tämän kanssa keskustelette ja kertot tarinasi, huolesi ja vaaratilanteet. Hoitajien kuuluisi läheltäpiti-tilanteissa tehdä vaararaportti ja antaa se työnantajalle.
Viimekädessä hälytyskeskus hoitaa sinua ja sinnehän voi potilas/omaiset itsekin soittaa, mikäli terveys/turvallisuus uhattuna. Tietyissä asioissa pitää olla myös terveellä tavalla itsekäs. Jos oma henki on uhattuna, kyllä silloin on toiminnan aika.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila Vastaus kommenttiin #22

Epäilen, saisivatko ensihoitajatkaan pidettyä minua hengissä. Minulla ei ilman tietokonetta ole mitään keinoa kertoa hengityksen tukkivista limatulpista, ellei hoitaja tiedä että hampaiden narskutus ja katse tiettyyn nurkkaan tarkoittaa että yskityskone käyttöön äkkiä.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala Vastaus kommenttiin #23

niin, siksipä ennakoivasti liikenteeseen...

Käyttäjän HannaHurskainen kuva
Hanna Hurskainen

Meillä oli ko firmasta kotipalvelu ja 1 hoitajista oli ihan huippu. Vaihtoi sitten työpaikkaa... Sen kyllä huomasin, että yhteydenpito "päivystäjään" tai johtoon ei pelittänyt yhtään. Luvattiin soittaa tai vastata sähköpostiin eikä niitä koskaan kuulunut. Esimies vaihtui 3 kertaa meidän aikana ja aina olivat ihan pihalla.
Oman kokemuksen mukaan en voi suositella Deboraa kyllä.

Käyttäjän RiittaMrd kuva
Riitta Mård

Tarvitaan pikaisesti ISOn kaltainen laatujärjestelmä hoivatyöhön!

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Käsittämätöntä, jos sellaista ei vielä ole.

Käyttäjän RiittaMrd kuva
Riitta Mård

Tarvitaan ISOn kaltainen laatujärjestelmä hoivatyöhön!

Käyttäjän SannaKorpela kuva
Sanna Korpela

Kyllahan on olemassa laatujarjestelmia hoitotyohon ja terveydenhuoltoon. Esimerkkina nyt vaikka JCI (joint commission international) http://www.jointcommissioninternational.org/ . Tietysti sairaanhoitopiirien pitaa aktiivisesti itse akreditointia hakea.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset